Robotti analyysin alla

21.04.2017 / Ohjelmistorobotiikka

Talpan robotti on aloittanut alkuvuodesta onnistuneesti työuransa ostolaskujen parissa. Nyt robotin potentiaalia Talpan muissa prosesseissa pohditaan analyysiprojektin avulla.

Lue lisää

Kaupungin palkka- ja palvelussuhdeasiat jatkossa yhdessä osoitteessa

21.04.2017 / Palkanlaskenta

Johtamisjärjestelmän uudistuksen myötä kaikki Helsingin kaupungin virastojen ja liikelaitoksien palkka- ja palvelussuhdeasiat ovat keskitettyinä samaan osoitteeseen 1. kesäkuuta. Jatkossa ainoastaan pelastuslaitos hoitaa edelleen omat palvelussuhdeasiansa.

Lue lisää

Kaupungin sisäiset laskut maksuun nopeammin

21.04.2017 / Ostolaskut

Kaupungin sisäisiin laskuihin on muutettu maksuehdoksi 7 + 3 päivää. Aiempi maksuehto oli 14 + 3 päivää. Pyydämme asiakasvirastoja ja -liikelaitoksia huomioimaan muutoksen ostolaskujen käsittelyssä.

Lue lisää

Tulevien toimialojen laskentatunnisteiden muutokset

21.04.2017 / Arkisto

Johtamisjärjestelmän muutoksen myötä laskentatunnisteisiin tulee muutoksia 1.6.2017 alkaen. Jo nyt kesäkuuta koskevissa laskutusaineistoissa tulee olla toimialan mukaiset uudet laskentatunnisteet. Kesäkuun laskutus pyritään käynnistämään toukokuun puolivälissä.

Lue lisää

Talpan organisaatio tukee tulevaa muutosta

21.04.2017 / Talpa

Talpa valmistautuu keväällä sisäisesti toimialojen mukaiseen organisaatiomuutokseen. Muun muassa Talpan keskitetty asiakaspalvelu kasvaa, kun Kansliasta siirtyy Talpaan HR-, eRekry- ja eläkeneuvonta.

Lue lisää

Uusien toimialojen uudet laskutusosoitteet

21.04.2017 / Ostolaskut

Uusille toimialoille otetaan käyttöön uudet verkkolaskuosoitteet. Välittäjä on edelleen Basware Oyj, jonka välittäjätunnus on BAWCFI22. Vanhoihin laskutusosoitteisiin tulevat laskut reititetään uusiin automaattisesti. PL-osoitteet paperilaskuja varten julkaistaan myöhemmin. Kaupunki vastaanottaa laskut ensisijaisesti verkkolaskuina.

Lue lisää

Laskutusosoitteet muuttuvat

21.04.2017 / Ostolaskut

Uusille toimialoille otetaan käyttöön uudet verkkolaskuosoitteet. Välittäjä on edelleen Basware Oyj, jonka välittäjätunnus on BAWCFI22. Virastoja ja liikelaitoksia pyydetään kertomaan uudet laskutustiedot yhteistyökumppaneilleen. Samalla on hyvä muistuttaa, että Helsingin kaupunki vastaanottaa ostolaskut ensisijaisesti verkkolaskuina.

Lue lisää

Lomat käsiteltävä ennen 23.5. - HR-työpöytä pois käytöstä toukokuun lopussa

21.04.2017 / Arkisto

HR-työpöytä on poissa käytössä aikavälillä 24.5.-31.5.2017 johtamisjärjestelmän uudistuksen vuoksi. Tästä syystä esimiesten tulee käsitellä loma- ja poissaolohakemukset tiistaihin 23.5.2017 mennessä.

Lue lisää

Asiakasyhteistyöhön uusi, Talpan palvelut -niminen työtila extranettiin

21.04.2017 / Asiakaspalvelu

Talpan ja asiakkaan yhteinen Helmi-intratyötila uudistuu kevään aikana. Jokaiselle toimialalle avataan oma, Talpan palvelut -niminen työtila, josta löytyy taloushallinnon ja palkanlaskentapalveluihin palveluihin ja sopimuksiin liittyvät asiakirjat ja esimerkiksi tapaamisten muistiot. Uusi Talpan palvelut -työtila otetaan käyttöön huhti-toukokuun aikana. Myös virastojen vanhat työtilat pidetään vielä avoimina.

Lue lisää

Talpan vuosikertomus 2016 ilmestynyt

20.03.2017 / Arkisto

Talous- ja palkkahallinnon näkökulmasta vuoteen 2017 siirryttiin historiallisissa merkeissä: ensimmäistä kertaa kaikki Helsingin kaupungin virastot ja myös liikelaitokset yhtä lukuun ottamatta, ovat yhdessä ja samassa kaupunkiyhteisessä laskentajärjestelmässä. Ennätyksellisen suuri muutos on edessä myös kesäkuussa, kun uudet toimialat aloittavat. Johtamisjärjestelmän uudistus näkyi vahvasti Talpan toiminnassa jo viime vuonna. Lisäksi uudistimme organisaatiomme ja palveluvalikoimamme, keskitimme asiakaspalvelua, etsimme prosessien pullonkauloja, pilotoimme robottia.

Lue lisää

Kaikki tiet vievät kaupunkiyhteiseen Laskeen

16.02.2017 / Talpa

Vuoden 2017 alusta tapahtuneen HKR:n ja Staran SAP-yhdistymisen myötä kaikki Helsingin kaupungin virastot ja liikelaitokset, HKL:ää lukuun ottamatta, ovat yhdessä ja samassa kaupunkiyhteisessä Laske SAP kirjanpito- ja laskentajärjestelmässä. Samalla HKR:sta ja Starasta tuli myös Talpan asiakasvirastoja.

Lue lisää

Kaupungin johtamisjärjestelmä uudistuu – Talpa monessa mukana

16.02.2017 / Arkisto

Johtamisjärjestelmän uudistusta valmistelee keväällä neljä kaupunkitason uutta työryhmää: johtaminen ja koordinaatio, osallisuus, ICT-muutos, hallinto- ja tukipalvelut sekä neljä toimialaryhmää. Talpasta Tuija Kuivalainen ja Anita Andsten ovat jäseniä hallinto- ja tukipalvelut -työryhmässä, Lauri Mattila ICT-muutosryhmässä. Lisäksi jokaiselle toimialalle perustettiin omat työryhmät.

Lue lisää

Uusia tuulia Talpan asiakaspalvelussa

16.02.2017 / Asiakaspalvelu

Talpan keskitetty asiakaspalvelu aloitti toimintansa vuosi sitten, jolloin otettiin käyttöön yksi asiakaspalvelunumero 09 310 25300. Viime huhtikuussa puhelujen määrä oli huipussaan ja ruuhkia esiintyi. Tilannetta helpotettiin mm. siirtämällä palkanlaskennan puhelut takaisin osastolle. Vuonna 2017 asiakaspalveluun on suunnitteilla paljon uudistuksia.

Lue lisää

E-lasku helpottaa sekä laskun saajaa että lähettäjää

16.02.2017 / Laskutus

Helsingin kaupungin lähettämistä laskuista edelleen valtaosa lähtee paperisina. Talpan lähettämistä laskuista kaikkien sähköisten laskujen osuus on noin 24 ja kuluttajan e-laskujen osuus noin 12 prosenttia. Määrää on yritetty kasvattaa erilaisilla kampanjoilla.

Lue lisää

Palkanlaskennan järjestelmät organisaatiomuutoksessa

16.02.2017 / Arkisto

Johtamisjärjestelmäuudistus 1.6.2017 muuttaa virastojen ja liikelaitosten organisaatioita myös HIJAT- ja TPJAT -järjestelmien osalta. Järjestelmien muutoksien tiimoilta järjestettiin Talpan tiloissa 7.2.2017 tiedotustilaisuus HR-vastuuhenkilöille ja palkanlaskennan prosessivastuuhenkilöille.

Lue lisää