Sujuva ja turvallinen laskun maksaminen tutuksi

03.03.2020 / E-Lasku Laskutus

Talpa ja Finanssiala ry järjestävät keskiviikkona 4.3. tilaisuuden Helsingissä Kampin palvelukeskuksessa tavoitteena rohkaista ja tukea asiakkaita siirtymisessä paperilaskun käytöstä sähköiseen laskutukseen. Tilaisuus on osa pilottia, jossa selvitetään, miten parhaiten helpotetaan ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua digitalisaation avulla.

"Sähköisten palveluiden käyttäminen on luontevaa suurelle osalle suomalaisia. Useimmat haluavat käyttää digitaalisia palveluita ja paluu entiseen koettaisiin ongelmallisena. Tukea ja rohkaisua tarvitaan kuitenkin heille, joille digitaalisten palveluiden käyttö ei ole niin tuttua", sanoo FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Digitaaliset palvelut takaavat pääsyn palveluihin tasavertaisesti kaikkialla Suomessa. Digitalisoituminen koskee koko yhteiskuntaa. "Suomalaiset ikääntyvät Euroopan maista nopeimmin ja haluamme yhteistyökumppaniemme kanssa varmistaa, että kaikki saavat helpot ja turvalliset palvelut myös toimintakyvyn heikentyessä", Piia-Noora Kauppi sanoo.

Mobiili- ja verkkopankissa maksaminen suosituinta

FA:n viime keväänä ilmestyneen kotitalouksien maksamista käsittelevän tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista maksaa laskunsa pääasiallisesti mobiili- tai verkkopankissa. Verkkopankissa maksaminen on lisääntynyt etenkin yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Tällä hetkellä jo 86 prosenttia 65-74 -vuotiaista on verkkopankin käyttäjiä ja 75-79 -vuotiaistakin 70 prosenttia.

"Myös ne asiakkaat, joilla ei ole tietokonetta ja verkkopankkitunnuksia, hyötyvät sähköisestä maksamisesta. Suoramaksu on kätevä palvelu heille, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta sähköisen asioinnin palvelujen hyödyntämiseen", kertoo prosessivastaava Anita Andsten Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta. Suoramaksulla maksaminen on täysin automaattista. Maksutapa sopii ihmisille, jotka eivät omista tietokonetta ja mobiililaitetta. Pitkäkyntisten mahdollisuudet heikkenevät, kun käteisen käyttö vähenee ja maksut hoituvat digitaalisesti.

Erilaisia asiakkaita ja erilaisia maksutapoja

Viime vuonna lähetetyistä 1,2 miljoonasta Helsingin kaupungin eri toimialojen ja liikelaitosten laskuista sähköisenä oli noin 35 prosenttia. Sosiaali- ja terveysalan henkilöasiakkaiden laskuista sähköisiä on tällä hetkellä noin 20 prosenttia. "Monelle tulee edelleen kotiin paperilasku, joka maksetaan verkkopankissa. Jos lasku tulisi suoraan verkkopankkiin, kuten e-lasku tulee, on siitä monia hyötyjä: Maksut hoituvat ajallaan huolettomasti ja muistutuslaskut ja mahdolliset perintäkulut jäävät tulematta. Lasku voi mennä tililtä maksuun automaattisesti tai sitten vasta kun sen on itse tarkistanut ja hyväksynyt, toteaa Anita Andsten.

Sähköinen maksaminen tutuksi

Helsingin kaupungin ja Finanssiala ry:n yhteisen pilotin tavoitteena on rohkaista ja tukea ikääntyviä asiakkaita siirtymään paperilaskusta sähköiseen laskutukseen. Pilotissa tuodaan esille sähköisen maksamisen hyötyjä asiakkaille ja pankkien ja Enter ry digiopastajat opastavat sähköisen laskun käyttöönottoon. Kampin tilaisuuden jälkeen järjestetään opastusta 17.3 Kustaankartanon palvelukeskuksessa, jossa painopisteenä on suoramaksun käytön opastus.

Maksamisen pilotin kesto on puoli vuotta ja loppuraportin avulla saadaan kokeilussa tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset jakoon myös laajemmin tiedoksi mm. eri kuntiin. Pilotin avulla halutaan selvittää, miten ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua voitaisiin helpottaa digitalisaation avulla ja samalla tehostaa kaupungin taloushallintoa.

Pilotissa ovat mukana Talpan, Soten ja Finanssiala ry:n lisäksi Helsingin Vanhusneuvosto, Helsingin Seniori-info, Kampin palvelukeskus sekä Kaapelin mediakeskus (teksti koostettu FA:n tiedotteen pohjalta).


Uutisia aiheesta: