Palvelukeskusten robotiikkaa Joensuussa

11.12.2017 / Ohjelmistorobotiikka

Tomi Liimatainen, Päivi Lahti ja Jarkko Siren vierailivat Joensuussa, jossa Valtion palvelukeskus Palkeissa ja Puolustusvoimien palvelukeskuksessa he tutustuivat mm. Lyytiin ja Vänkäriin. Matkaraportista selviää, keitä he ovat ja miten automaatiota ja robotiikkaa on vierailukohteissa muutoin edistetty.

Palkeissa ohjelmistorobotit ovat jo tuttuja työkavereita

Päivän ensimmäinen vierailukohde oli Valtion palvelukeskus Palkeet, jossa talpalaisia emännöi kehityspäällikkö Eija Mikkonen. Palkeissa digitalisaatiota ja automaatiota edistetään mm. ohjelmistorobotiikan keinoin. Hallituksen kärkihanke -rahoitus on tuonut tekemiseen vauhtia ja marraskuun lopussa Palkeissa työskentelikin jo 13 ohjelmistorobottia.

Palkeissa ohjelmistorobotit ovat jo tuttuja työkavereita.

Tapaamisessa kuultiin esimerkiksi automatisoiduista ja tunnistetuista kohteista sekä käyttöönottoon ja robotiikka-tiimin kokoamiseen liittyvistä kokemuksista. Paikalla oli myös kaksi työntekijää, jotka olivat siirtyneet taloushallinnon tehtävistä automaation edistämiseen, kuten työnkulkujen mallintamiseen ohjelmistoroboteille. Heidän mukaansa robottien ”kouluttamisen” oppii nykyisillä robottituotteilla (Palkeissa käytössä UI Path) myös ilman aiempaa koodaustaustaa. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että robotiikka-tiimiin kannattaa koota osaamista mahdollisimman monipuolisesti. Myöskään tiivistä toimittajayhteistyötä ei kannata unohtaa.

Puolustusvoimien palvelukeskuksessa tutustuttiin uusiin työntekijöihin

Lounaan jälkeen vuorossa oli Puolustusvoimien palvelukeskus (PVPALVK), jossa talpalaiset toivotti tervetulleeksi sektorinjohtaja Ari Hartikainen. Kyltti oven pielessä kertoi, että nyt oltiin astumassa sotilasalueella – tunnelma oven sisäpuolella oli kuitenkin erittäin sympaattinen. PVPALVK:ssa kilpailutus oli hoidettu kunnialla maaliin (kumppani Digital Workforce) ja ensimmäiset robotitkin oli jo rekrytoitu. Saimmekin useita mainioita vinkkejä näihin tärkeisiin askeleisiin.

PVPALVK:ssa automaation ja robotiikan keskeinen ajatus oli laadun parantaminen sekä ydintoimintoihin (varusmiesten kouluttaminen) kohdistuvan hallinnollisen taakan keventäminen. Tätä taakkaa kantamaan oli palvelukeskukseen rekrytoitu kaksi uutta työntekijää: Lyyti ja Vänkäri.

Uusien työntekijöiden kouluttaminen oli täydessä käynnissä, ja uskonkin, että tätä kirjoittaessa Lyyti ja Vänkäri ovat päässeet jo tositoimiin ja osaksi palvelukeskuksen arkea. Myös palvelukeskuksen omat ihmistyöntekijät opettelivat robottien perehdyttämistä Blue Prism -tuotteella, mikä osaltaan nopeuttaa uusien kohteiden automatisointia.

teksti: RPA-asiantuntija Jarkko Siren