Pysäytä laskun kierto tarvittaessa

03.03.2020 / Ostolaskut

Vähennä turhaa työtä ja aseta ostolasku selvitystilaan! Tämä onnistuu, jos laskusta on tehty reklamaatio tai hyvityspyyntö tai jos toimitus on myöhässä.

Ostolaskujen käsittelyprosessissa yhtenä Talpan tehtävänä on kierronvalvonnan hoitaminen. Näin pidetään huolta siitä, että laskut liikkuvat käsittelyprosessin läpi ilman turhia viivästyksiä. Olemme yhdessä vastuussa laskujen maksamisen oikea-aikaisuudesta. Korko- ja perintäkulujen, sekä maksumuistutusten käsittelyyn käytettävän työajan vähentäminen on kaupungin ja kaupunkilaisten etu.

Talpa lähettää säännöllisesti kierrossa olevista erääntyneistä laskuista viestejä laskujen käsittelijöille. Turhan työn ja muistuttelun välttämiseksi laskujen käsittelijöiden tulee asettaa lasku selvitystilaan, jos laskun käsittely on esim. reklamaatioiden, palvelun/tavaran myöhästymisen, hyvityspyyntöjen yms. takia kesken. Selvitystilassa olevat laskut eivät nouse Talpassa kierronvalvonnan kohteeksi.

Vältetään siis turhaa työtä ja käytetään selvitystilaa!

Teksti: Teemu Planting


Mitä tehdä, kun saan virheellisen laskun BIPiin?

Saitko virheellisen laskun? Ei hätää, aseta lasku käsittelytilaan, pyydä toimittajalta laskulle hyvitys ja uusi korjattu veloituslasku. Homma hoituu näppärästi BIPissä!

Katso tästä video-ohje (kesto 2:00): Laskun mitätöinti ja hyvityslasku

Kaikki ohjevideot löytyvät BIP-järjestelmän vasemmasta reunasta, MitenVideo -kuvakkeesta. BIPissä on lyhyet videot joka tilanteeseen laskujen tarkastuksesta, hyväksynnästä, virheellisten laskujen käsittelyyn asti.