Ohjelmistorobotti käsittelemään työtapaturmailmoituksia

30.09.2020 / Talpa tiedottaa Kaskolle

Työtapaturmailmoitusten käsittely ja lähettäminen vakuutusyhtiöön ollaan siirtämässä ohjelmistorobotti Aina-Ilonan tehtäväksi. Automaation lisääminen tehostaa käsittelyä eli ilmoitukset saadaan entistä nopeammin lähetettyä vakuutusyhtiöön.

Jatkossa, kun asiakas lähettää työtapaturmailmoituksen työsuojelupakin kautta palkanlaskentaan, lomake menee Aina-Ilonan käsiteltäväksi. Tarkoitus on, että ohjelmistorobotti tekee sen minkä palkkasihteeri aiemmin eli täyttää tapaturmailmoitukseen työsuhdetiedot, työnantajan tiedot ja palkkatiedon sekä lähettää ilmoituksen vakuutusyhtiöön.

Ohjelmistorobotti työskentelee joka päivä kellon ympäri, mikä nopeuttaa huomattavasti ilmoitusten käsittelyä Talpan päässä ja saamme työtapaturmat aiempaa ripeämmin vakuutusyhtiöön käsiteltäväksi. Tällä hetkellä on menossa testaus ja Aina-Ilona aloittelee työt syksyn aikana.

Talpa on jo aiemmin yhdessä Kanslian ja työsuojelupakin järjestelmätoimittajan kanssa uusinut työsuojelupakin lomakkeita sillä ajatuksella, että lomakkeeseen tarvittavien tietojen täyttäminen voidaan automatisoida. Lomakkeista on karsittu kaikki ylimääräinen pois, ilmoitus on helppo täyttää ja kaikki tarvittava tieto tulee täytettyä.

Merja Paalanen, prosessivastaava

Työtapaturman sattuessa

Mikä on työsuojelupakki?

Työtapaturmasta ilmoitetaan omalle esimiehelle heti, kun se on mahdollista.

Esimies tekee mahdollisimman pian työtapaturmailmoituksen Työsuojelupakkiin ja lähettää sen järjestelmän kautta palkanlaskentaan.

Palkkasihteeri täydentää ilmoituksen ja lähettää sen vakuutusyhtiöön.

Työtapaturmailmoituksen tulee olla toimitettuna vakuutusyhtiöön 10 arkipäivän sisään siitä, kun työntekijä on ilmoittanut työtapaturmasta työnantajalle.

• Työsuojelupakki on työkalu johdolle, esimiehille sekä työsuojeluorganisaatiolle työturvallisuuden hallintaan, kehittämiseen ja seurantaan. Työsuojelupakki on myös väline työntekijöille turvallisuuspoikkeamista ilmoittamiseen.
  • Työsuojelupakkiin pääse kirjautumaan kaupungin verkossa osoitteesta www.tyosuojelupakki.fi. Työsuojelupakki löytyy myös Helmen työkalujen kautta.
  • Työsuojelupakissa on käytössä automaattinen kirjautuminen, mikä tarkoittaa, ettei järjestelmään kirjautuessa tarvitse syöttää käyttäjätunnusta/salasanaa. Automaattisen kirjautumisen toimintaedellytys on, että olet kirjautunut koneellesi omilla Helsinki1-tunnuksilla.