Verohallinnon linjauksia Covid-19 -pandemiaan liittyen

18.11.2020 / Talpa tiedottaa osakeyhtiöille

Verohallinnolta on tullut useampia koronaan liittyviä linjauksia. Linjaukset koskevat kasvomaskeja, koronatestejä ja ravintoetua. Linjauksen mukaan työnantaja voi antaa työntekijälle verovapaasti kasvomaskeja. Työntekijän itse maksamat, työssä välttämättömät maskit ovat tulonhankkimiskuluina vähennyskelpoisia. Maskikuluja hyväksytään myös osana kodin ja työpaikan välisiä matkakuluja.

Verohallinto ohjeistaa ja tukee yrityksiä koronatilanteessa monin tavoin. Alla poimintoja.

- Jos yrityksen tulot ovat pienentyneet koronan takia, ennakkoveroa kannattaa muuttaa. Muutosta voi hakea useamman kerran vuodessa ja ilman välitilinpäätöstä tai muita kirjallisia selvityksiä.
- Arvonlisäverolakia on muutettu väliaikaisesti siten, että covid-19-epidemiasta johtuvan tartunnan estämisessä, testaamisessa ja hoitamisessa käytettävien tavaroiden kotimaiset myynnit ja muista EU-maista tapahtuvat yhteisöhankinnat on säädetty arvonlisäverottomiksi (486/2020). Verottomuus koskee myyntejä julkiselle sektorille.
- Julkisyhteisöt, esimerkiksi kunnat, maksavat koronaviruksen vuoksi rahallisia tukia ja avustuksia yrityksille ja yrittäjille. Miten nämä tuet ja avustukset huomioidaan verotuksessa?

Lisää verottajan ohjeita:

Koronatilanne: Verohallinto tukee yrityksiä – lue ohjeet

Covid-19-epidemian torjumisessa käytettävät tavarat arvonlisäverottomia

Ohjeita arvonlisäverotukseen koronatilanteessa

Työntekijä voi vähentää kasvomaskeista aiheutuneita kuluja verotuksessa