RPA-kehittäjä ja Aina-Ilonan kollega

20.03.2019 / Ohjelmistorobotiikka Talpa

Talpaan on koulutettu yhteensä kuusi RPA-kehittäjää. Haastattelimme heistä yhtä. Ongelmien ratkaisemisesta nauttiva taloussihteeri Annika Ingervo koki ohjelmistorobotiikan omakseen heti alusta lähtien.

Kuka ja olet mitä kuuluu työhösi Talpassa?

• Olen Annika Ingervo, RPA-kehittäjä ja taloussihteeri Talhan Sote-palvelualueen myynnissä. Työtehtäviin RPA-kehittäjänä kuuluu valittujen työtehtävien mallintaminen robotille, tehtyjen mallinnusten testaus ja tarvittavat pienkehitystyöt. Lisäksi hoidan robotin ylläpitoon liittyviä työtehtäviä, kuten tuotantoonsiirtoja, aikataulutuksia sekä ongelmatilanteissa selvittelytyötä ja uudelleenajoja.

Mikä sai sinut hakeutumaan RPA:n pariin?

• Ohjelmistorobotiikka on kuulostanut alusta asti aivan siltä "minun jutultani". Pidän ongelmien ratkaisemisesta ja asioiden rakentelusta. Robotin rakentaminen on työtä, jota tehdessä oppii ja oivaltaa koko ajan uusia asioita.

Kerro lyhyesti esimerkki/projekti, jonka olet toteuttanut tai jossa olet mukana?

• Olen yhdessä Satu Kanervan kanssa toteuttanut prosessin, joka laajentaa jo perustettujen SAP-asiakkaiden asiakasnumerot halutulle toimialalle. Tätä varten Helmestä löytyy lomake ”Olemassa olevan asiakasnumeron laajentaminen”. Aina-Ilona käy lukemassa lomakkeella lähetetyt pyynnöt ja käsittelee ne kaksi kertaa päivässä. Seuraava robotisointiprojekti odottaa jo työpöydällä.

Minkälainen digikollega Aina-Ilona on?

• Kollegana Aina-Ilona on luotettava ja tekee työnsä juuri niin kuin on opetettu. Aina-Ilona tekee työtään tietojärjestelmien parissa kuten ihminen - joten niin kuin ihmisillekin, ongelmatilanteita saattaa joskus tulla vastaan. Aina-Ilona ei siitä kuitenkaan hermostu, vaan jatkaa työtään heti kun sille on kerrottu miten uudessa tilanteessa pitää toimia.

Miten mielestäsi ohjelmistorobotiikka on muuttanut ja muuttaa talous- ja palkkahallinnon työtehtäviä ja työnkuvia?

• Näkisin, että ohjelmistorobotiikka tulee yleisesti monipuolistamaan työnkuvien sisältöä ja antamaan mahdollisuuden syventää sekä laajentaa ihmisten osaamista. Oma kokemukseni on, että monipuoliset työtehtävät tekevät työnteosta paljon hauskempaa!

Miten kannustaisit ihmisiä mukaan digi-kehittämiseen?

• Itse tulin aikoinaan töihin kaupungille laskutukseen Dagmarinkadulle skannaamaan valtavia, kattoon asti notkuvia tositepinoja. Asiat ovat muuttuneet siitä ajasta paljon ja niitä paperipinoja ei ole tullut ikävä. Digitalisaatio mahdollistaa työn kehittämisen aivan uudella tavalla, ja uskoisin että sitä mekaanista, tylsää toistotyötä, jonka digikollega voi puolestamme näppärästi hoitaa, ei kukaan jää kaipaamaan!