Verkossa maksaminen helpottaa kaupunkilaisten arkea ja vähentää paperilaskututusta

16.12.2019 / Talpa

Tilavuokrat, toripaikat, yo-tutkintomaksut, liikuntakortit, pääsyliput, kurssimaksut, lahjakortit – kaupungin maksullisia palveluja käyttävä kuntalainen sukkuloi lukuisten eri osoitteiden ja väylien viidakossa. Monimutkaisen prosessin kruunaa lasku, joka sekin saattaa kulkea asiakkaalle perinteisen paperipostin mukana.

Kaupunki saa ensi vuoden aikana näköisensä ja arvoisensa verkkomaksamisen alustan. Verkkokauppa helpottaa kaupunkilaisten maksamista ja vähentää paperilaskutusta.

Helposti löydettävä, tunnistettava, selkeä, mobiili ja turvallinen. Mm. nämä tavoitteet asetettiin Helsingin yhteiselle verkkomaksamisen alustalle, jonka suunnittelu aloitettiin syksyllä. Taustatyönä on selvitetty teknologisia ratkaisuja, arkkitehtuuria ja tehty käyttäjätutkimusta. Alkuvuonna Talpan vetämässä verkkokauppa-työryhmässä kääritään hihat eli tammikuussa ryhdytään ideoimaan erilaisia maksamisen ratkaisuja. Tarkoitus on hyödyntää käyttäjätutkimuksen dataa ja toteuttaa kevyitä kokeiluja Kuvan, Kympin ja Kaskon kanssa.

Verkkokauppa osaksi kaupunkilaista arkea

Talpan puolelta projektia vetävä Jarkko Siren ja työryhmän jäsen Mika Lappalainen kertovat, että verkkokauppa-hankkeen keskeisin tavoite on parantaa kaupungin maksullisten ja myös maksuttomien palveluiden käyttöön liittyvää digitaalista asiakaskokemusta. Tällä on samalla myönteisiä vaikutuksia myös sisäiseen prosessiin. "Haluamme antaa kuntalaiselle mahdollisuuden hankkia Helsingin palveluita juuri niistä paikoista ja kanavista, joissa he ovat tottuneet asioimaan. Sivutuotteena tehostuu myyntilaskuprosessi, johon kuuluu monissa palveluissa toistaiseksi paljon käsityötä vaativia vaiheita."

Verkkokauppaan läheisesti liittyviä projekteja ovat mm. Varaamo, Vene Helsingissä ja asiointi.hel.fi. "Uusi hel.fi tulee olemaan tiiviisti yksi kokonaisuus, jossa asiointi ja palvelut, myös kauppa, ovat kiinteä osa uutta sivustoa, eivät erillisiä palveluja", toteaa hel.fi-uudistusta vetävä Mika Lappalainen.


Hyvä tietää

Helsingin verkkokaupan rakentamiselle haettiin ja saatiin rahoitusta valtiovarainministeriöstä, jossa tänä vuonna tuetaan kuntien digitalisaation edistämistä ja tätä kautta valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteutumista. VM:n tiedote 21.11.2019: Valtiovarainministeriö myönsi avustusta kuntien digitalisaation edistämiseen

Kysy lisää

Digitalisaatio-ohjelma / Kaupunkilaispalvelut: Jussi Vehviläinen
Talpa: Jarkko Siren
Kasko: Seija Ryymin
Kuva: Johanna Simpanen
Kymp: Jiri Grönroos